دکتر احمد اکبری روانپزشک و متخصص اعصاب و رواندکتر احمد اکبری روانپزشک و متخصص اعصاب و رواندکتر احمد اکبری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان
اراک، خ شهید رجایی، خ هفده شهریور ،ساختمان نور، طبقه سوم

درمان افسردگی و اضطراب

روان درمانی و راه های درمان افسردگی چیست ؟

چند روش موثر برای درمان افسردگی وجود دارد. روان ‌درمانی یکی از این روش‌ها است که هدف از آن اصلاح افکار و باورهایی است که ب­صورت ناخودآگاه زمینه‌­ بروز افسردگی شده است.

راه های درمان افسردگی در صدد ارائه‌­ی روش­‌هایی برای کنار آمدن با استرس، تجویز دارو برای تسکین علائم، مانند فکر به خودکشی، یا تسهیل روش­‌های روان درمانی (نورومدولاسیون) است که در آن به­ منظور بازگرداندن ارتباط موثر بین قسمت­‌های کلیدی مغز، اعصاب بصورت مستقیم تحریک می­‌شوند.

به­ علاوه، افراد می­‌توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، از رژیم غذایی و ورزش ساده گرفته تا ملحق شدن به گروه سرود و تمرین مدیتیشن، به درمان افسردگی و رفع افسردگی شدید کمک کنند.

نتایج حاکی از این است که روان درمانی دست کم به اندازه‌­ مصرف دارو موثر عمل می­‌کند و ترکیب این دو روش برای بسیاری از افراد بهترین نتایج را به همراه دارد.

در این مطلب با دلایل افراد افسرده برای عدم مراجعه به پزشک و عدم درمان افسردگی آشنا شوید.

آیا ممکن است افسردگی خود‌بخود رفع شود؟

ممکن است دوره‌­ افسردگی خودبه‌­خود برطرف شود اما در بهترین حالت این وضعیت چند ماه طول می­‌کشد و در این مدت آسیب قابل توجهی به مغز و زندگی وارد می‌­کند. به باور متخصصان، التهابی که در اثر افسردگی رخ می­‌دهد به مرور زمان باعث زوال اعصاب می‌شود. این چرخه به تغییرات پاتولوژیک در مغز دامن می­‌زند بطوریکه بهبود یافتن فرد از افسردگی و درمان ناراحتی اعصاب در آینده سخت­‌تر خواهد شد.

در یک تحقیق که روی بیماران دچار افسردگی عمده انجام شد، 23 درصد از بیماران که تحت درمان قرار نگرفتند ظرف سه ماه بهبود یافتند، حال 32 درصد بعد از 6 ماه بهبود یافته و 53 درصد بعد از گذشت یک سال خوب شدند. احتمال بهبود افسردگی بدون استفاده از روش­‌های درمان در کودکان و نوجوانان بیشتر بود.

چه زمانی باید برای درمان افسردگی اقدام کرد؟

هر دوره­‌ی افسردگی که بیشتر از دو هفته طول بکشد، از مزایای درمان برخوردار خواهد شد و هرچه درمان زودتر شروع شود، بهتر است. بالاترین احتمال بهبودی کامل از علائم و پیشگیری از عود افسردگی در صورت درمان زودهنگام اتفاق می­‌افتد. بار افسردگی آن­‌قدر گران است که اصلی­‌ترین علت نرفتن سر کار و پایین آمدن میزان فعالیت می­‌شود و تاثیر مخربی روی روابط، زندگی خانوادگی، سلامت جسم و کیفیت زندگی می­‌گذارد.

برای درمان افسردگی چهار روش اصلی وجود دارد: روان درمانی، داروهای ضد افسردگی، نورومدولاسیون و تغییر سبک زندگی که هر کدام به جنبه‌­های مختلف این اختلال می­‌پردازد. افسردگی شدید و مزمن به ترکیب دارو و درمان شناختی رفتاری بهتر جواب می‌­دهد. نشانه­‌هایی نظیر کاهش کج­‌خلقی، افزایش انرژی، پریشانی کم­تر، عادی بودن اشتها، افزایش توانایی تمرکز، بازگشت میل جنسی و داشتن حس بهتر نسبت به خود حاکی از واکنش مثبت افسردگی به درمان است.

همچنین اگر شما امتیاز زیادی در تست سنجش افسردگی گرفتید، توصیه می کنیم برای درمان افسردگی اقدام کنید.

چنانچه می خواهید بدانید “چگونه افسردگی را درمان کنیم” و یا برای رفع افسردگی چه باید کرد، حتما با متخصص این حوزه صحبت کنید.

افسردگی مقاوم به درمان یعنی چه ؟

درصورتیکه برای بیمار دارو تجویز شود، پزشک طی ویزیت‌­های منظم میزان تاثیر دارو را از طریق ارزیابی شدت علائم مورد بررسی قرار می­‌دهد. اگر علائم تا 50 درصد کاهش پیدا کرده باشد، یعنی افسردگی به دارو واکنش مثبت نشان داده است. اما این واکنش کافی نیست.

حتی علائم خفیف نیز اثرات زیان­بار روی مغز می­‌گذارد و نه­ تنها احتمال عود افسردگی را بالا می‌­برد، بلکه در واقع بروز آن را تسریع می‌بخشد. اگر افسردگی نسبت به چند دارو، که به­ تنهایی یا در کنار سایر داروها مصرف می­‌شود، واکنش نشان ندهد یا عوارضی در پی داشته باشد که غیر قابل تحمل است، می­‌گوییم افسردگی نسبت به درمان مقاوم است.

برای رفع افسردگی مقاوم به درمان و رفع افسردگی شدید باید حتما به پزشک مراجعه کرد. پزشک به شما می‌گوید که برای درمان افسردگی چه باید کرد و بهترین درمان افسردگی و اضطراب برای شما کدام است.

روان درمانی چیست؟

دارو، علائم افسردگی را تسکین می‌­دهد اما درمانی صددرصد برای آن نیست. افسردگی عمده در اثر عوامل مختلف مانند روش واکنش به استرس و تجارب و افکار منفی رخ می‌­دهد. روان درمانی، ریشه‌­ افسردگی و نحوه­‌ پردازش افکار و احساسات در ذهن فرد را هدف قرار می‌­دهد و به افراد کمک می­‌کند باورها، عواطف و افکاری را که منجر به بروز افسردگی در آن‌­ها شده است بشناسند.

افراد به کمک روان درمانی مشکلاتی را که باعث برانگیخته شدن افسردگی می­‌شود یا به تداوم آن دامن می­‌زند، تشخیص می­‌دهند.

تراپی و روان درمانی افراد را به تجدید نظر در منابع لذت در زندگی وا می‌­دارد و به آ‌ن‌­ها کمک می‌­کند به زندگی خود تسلط داشته باشند. همچنین در پیدا کردن روش‌های موثر کنار آمدن با شرایط به افراد کمک می‌­کند.

این مورد نه­ تنها در تسکین شرایط فعلی افسردگی موثر است، بلکه مانع از بروز مجدد آن هم می­‌شود. تراپیست در درمان شناختی رفتاری به­ صورت فعال به بیمار کمک می‌­کند تا الگوی افکار منفی را که منجر به بروز افسردگی شده است را بشناسد و به چالش بکشد. در این روش بیمار به خوبی متوجه می شود که افسردگی چیست و راه درمان افسردگی موثر چگونه است.

فرد به کمک تراپیست وضعیت و احوال خود هنگام هجوم رخدادهای بیرونی یا افکار منفی را توضیح می‌­دهد و به کمک یکدیگر روش­‌های مناسب برای هر موقعیت، از مدیتیشن گرفته تا اصلاح افکار، را کشف می­‌کنند. تحقیقات نشان می­‌دهد بعد از 12 تا 16 هفته جلسه­‌ هفتگی روان درمانی در مطب تراپیست، مزایای درمان شناختی رفتاری قابل مشاهده است. روش روان درمانی به­ خصوص برای جلوگیری از عود افسردگی مفید است.