دکتر احمد اکبری روانپزشک و متخصص اعصاب و رواندکتر احمد اکبری روانپزشک و متخصص اعصاب و رواندکتر احمد اکبری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان
اراک، خ شهید رجایی، خ هفده شهریور ،ساختمان نور، طبقه سوم
دکتر احمد اکبری روانپزشک و متخصص اعصاب و رواندکتر احمد اکبری روانپزشک و متخصص اعصاب و رواندکتر احمد اکبری روانپزشک و متخصص اعصاب و روان

چه زمانی می بایست به روانپزشک مراجعه کنیم؟

دکتر احمد اکبری متخصص اعصاب و روان

در جوامع پیشرفته، بیماریهای اعصاب و روان در حال افزایش اند و رفتن نزد روانشناس و روانپزشک کاری طبیعی است.

مثلا می خواهند در مورد ازدواج و یا کار که تصمیم بزرگی در زندگی هر فردی است تصمیم‌گیرنده باشند، با روانشناس مشورت می‌کنند. بنابراین در جوامع پیشرفته این مراجعه زمان دقیقی ندارد و مردم با هر بهانه  و در زمان دلخواه خود به آنها مراجعه می کنند.

به طور کلی می‌توان گفت مشاوره گرفتن و رفتن نزد روانپزشک اقدام مفیدی است. این را هم در نظر بگیرید در بدترین حالت ممکن اگر فایده و خیری هم نداشته باشد، ضرری هم ندارد.

توسعه روانشناسان این است که همه افراد برای تست بیماری روانی سالانه یک بار به روانشناس مراجعه داشته باشند تا از وضعیت روانی خود مطلع شوند.

همانطور که شخصی از نظر جسمی بیمار می شود  به پزشک مراجعه نکند روزبه ‌روز وضعیت آن بدتر می‌شود.

برای اعصاب و روان هم همین طور است مثلا اگر شخصی پرخاشگری یک دفعه و یا افسردگی فصلی دارد حتماً باید به روانشناس مراجعه کند تا مشکلش وخیم نشود وهر چه زودتر رفع شود.

در بعضی از بیماری های اعصاب و روان به دلیل دیر مراجعه کردن آنها هرگز جایی برای خوب شدن وجود ندارند و تا آخر عمر باید با این بیماری کلنجار بروند.

در مورد بیماریهای اعصاب و روان مانند پرخاشگری و افسردگی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید؟

درباره هر تغییر ناگهانی نیاز به رفتن نزد پزشک نیست. زیرا عوامل زیادی و مختلفی هستند که بر رفتار و روان انسان ها در طی روز تاثیر می گذارند.

اگر احساس کردید چند روز پشت سر هم خلق و خوی تان عوض شده و احساس افسردگی می کنید تا جایی که روی کارهای روزانه تان تاثیر گذاشته است در این موقع باید به روانشناس مراجعه کنید.

در بیشتر مواقع نیازی به مصرف داروی خاصی نیست و مشاور با صحبت کردن مشکل بیمار خود را برطرف میکند. در حالیکه اگر دیر به روانشناس مراجعه کنید ممکن است بیماری روانی شما اوج بگیرد و مجبور به مصرف دارو شوید.

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟

وقتی شخصی افسردگی یا پرخاشگری بیش از اندازه دارد و نمی‌تواند رفتارش را کنترل کند.همچنین رفتارهای خطرناک دارد و به شدت افسرده  و دارای افکار منفی زیادی می باشد، خیلی سریعتر باید به روانپزشک مراجعه کنند. به طور کلی می‌توان گفت هر چقدر زودتر برای درمان اقدام کند بهتر است و درمان بیشتر جواب خواهد داد.

برای مشخص شدن میزان افسردگی می توانید از تست افسردگی آنلاین استفاده کنید

هر شخصی که فکر میکند افسرده است با مراجعه به اینترنت می‌تواند تست افسردگی آنلاین را که رایگان هم هست امتحان کند.

در این تست افسردگی به شما نمره میدهند به شما می‌گویند که آیا احتیاج به مراجعه به روانپزشک دارید و یا خیر؟در این آزمون از شما می پرسند که احساس گناه، احساس ناراحتی و علائم مثل گریه در شما وجود دارد و یا خیر؟

چند مورد از علایم دپرش و نشانه های افسردگی

همه انسانها در صورتی که به خواسته قلبی خود نمی‌رسند احساس افسردگی می کنند. ولی به طور کلی این واکنش زودگذر است.

افسردگی زمانی مشکل به حساب می‌آید که روحیه پایین و سایر علائم افسردگی بیشتر از دو هفته طول بکشد. می تواند به هم ریختن وضعیت روحی، که با ناراحتی خود را نشان می دهد نشانه افسردگی باشد. ولی در نظر بگیرید افسردگی تقریباً عملکرد همه سیستم‌های بدن، از میل جنسی گرفته تا احساس درد را به هم می‌ریزد.

بنابراین افسردگی پیچیده است و ممکن است در هر شخصی با شخص دیگر فرق داشته باشد. افسردگی زمانی خطرناک و اختلال به حساب می آید که همراه با حداقل ۵ علامت همزمان و بیش از دو هفته رخ دهد.